Parfym Guide

DEN ULTIMATA PARFYM-GUIDEN

En stor parfym är ett konstverk, det kan lyfta våra dagar, hemsöka våra nätter och skapa milstolparna i våra minnen. Doft är flytande känslor. Och det går aldrig ur modet. ” - Michael Edwards:
För många kan parfym vara överväldigande och komplicerat. Det är vårt mål att förenkla de tekniska komplikationerna och förklara tillräckligt för att säkerställa att exakta köpbeslut kan fattas för dig själv eller nära och kära.


PARFYMENS HISTORIA

Egyptierna utvecklade aromatiska oljor och essenser för 5000 år sedan. Stora parfymälskare använde mandel- och rosenolja och myrra, cederträ, mimosa och lilja, muskot, söt balsam, kassia i sådana beredningar som afrodisiaka, mediciner, kosmetika och rökelse. Faktum var att parfymkonsten i det forna Egypten var så sofistikerad att när arkeologerna öppnade Tutanchamons grav 1922 upptäckte de en salva som fortfarande var doftande! Studien av doft, utvecklad i Nildalen, skulle inspirera andra forntida kulturer.
I Grekland smorde idrottare kropparna med aromatiska oljor, och på banketter uppdaterade romarna sig mellan banor med blommande fjärrvatten. Det var perserna som utvecklade användningen av exotiska ingredienser och tekniken för att utvinna oljor från blommor genom destillation. Denna expertis fördes till Västeuropa vid tidpunkten för korstågen.


VAD BETYDER ORDER PARFYM?

Ordet kommer från det latinska, vilket betyder "en godis som smälter vätskan som innehåller essensen av blommor och andra ämnen". Men parfym har sitt ursprung i forntida romersk ritual. I Romens tempel kastades krossade blommor, blad, träspån, kryddor och aromatiska hartser på brinnande kol som offer till gudarna. Deras doft släpptes genom rök, "per fumum" på latin. Skapandet av en parfym är cerebral, inte nasal. ” Roudnitska insisterade alltid på att ”tid är avgörande för en kreativ parfym. Det kan ta flera år att få en bra parfym. Du kan inte fortsätta att sniffa den doft du arbetar dag efter dag tills du når perfektion ... ofta måste du lämna parfymen i månader och sedan komma tillbaka. "


HUR SKAPAS EN PARFYM?

En parfym är sällan en solist. Orkesterns ledare, chef för ett parfymhus, spelar en kritisk roll. Som en stor symfoni utvecklas en verkligt stor parfym med ett så känslomässigt sinnesmeddelande, det rör kvinnors hjärtan och väcker mäns sinnen. "Skapandet av en parfym är cerebral, inte nasal." Processen bakom att skapa en doft innebär att olika material blandas ihop i hopp om att de kommer att ge en behaglig effekt. Professionella parfymers kan ha flera års utbildning och erfarenhet bakom sig, men de vet aldrig exakt hur en doft kommer att lukta tills de fysiskt skapar den (eller väger den) i sina laboratorier. Prövning och fel och finjustering är själva kärnan i all parfym, och en doft kan genomgå flera modifieringar innan producenterna bestämmer sig för att den är redo för marknaden.


Ingredienserna för parfymer kommer från ett antal källor, både naturliga och syntetiska. Blommor är den vanligaste källan, som jasmin, ros och tuberos, bland många andra. Andra växtkällor inkluderar frukt (mestadels citrus som apelsiner, citroner och limefrukter, men också vanilj- och enbär, blad och kvistar (lavendel, salvia och rosmarin), bark (kanel), träoljor (sandelträ, cederträ, tall). är olika andra naturliga aromatiska källor inklusive djur (som ravis från en val) och lavar (ekmoss). Syntetiska föreningar används för dofter som inte lätt utvinns från naturliga källor som orkidéer och jordgubbar. Tänk också på de syntetiska aromantecknen som parfymens anteckningar, skapade i laboratorier för att lägga till originalitet, karaktär och hållbarhet till naturens anteckningar.
Resultatet blev Chanel nr 5, den första blommiga aldehydiska parfymen; en bukett som domineras av de mjuka, rena anteckningarna av syntetiska aldehyder sammanflätade med den dyraste jasminen och kan komma upp från Grasse. "Med syntetmaterial kan man uppnå samma lukt och lämna de flesta blommorna i fältet." 9 Parfymens värld Det naturliga materialet som används i parfymeri erhålls på flera olika sätt, inklusive direkt, fysisk extraktion (som i fallet med citrusoljor, som stickas ur fruktens skinn av tusentals små nålar) och komplicerade metoder som involverar applicering av värme och användning av maskiner. Dagens dofter innehåller extremt höga procentsatser av syntet. I allmänhet innehåller de bästa parfymerna en balans mellan naturliga och syntetiska material, men det är inte alltid så. Vissa av dem kanske inte innehåller några naturaler alls, men det påverkar inte nödvändigtvis parfymens kvalitet: syntetiskt sortiment i pris, skönhet och kvalitet på samma sätt som naturals gör. När de används kan de ge alla möjliga intressanta effekter.
Edmond Roundnitska sammanfattar den naturliga kontra syntetiska debatten vackert. ”Det är välkänt att det finns naturliga essenser som kostar väldigt lite, andra kemiska aromanteckningar som kostar enormt mycket. Det är därför inte en fråga om ekonomi om vi använder kemiska produkter för sammansättningen av haute couture parfymer. Om vi använder dem är det så att vi inte vill undvika de härliga nyanser av doft som helt enkelt inte finns i naturen och som bara kemi kan ge oss. Ofta är en syntetisk lukt vackrare än en verklig - tänk på en blomma, när du plockar den luktar den bara bra för en dag eller så, då börjar det luktar hemskt. Med syntetmaterial kan man uppnå samma lukt och lämna de flesta blommorna i fältet. ”


Det ideala antalet parfymingredienser Det ideala antalet parfymingredienser varierar. En parfym kan innehålla 10, 50, 100 eller flera olika material, men det följer inte nödvändigtvis att en doft tillverkad med 300 är överlägsen en som innehåller 10. Nyckeln är hur de olika ingredienserna smälter samman för att "prata" med dig. Parfymer i dag tenderar att föredra korta formler. Anteckningarna är renare, kvaliteten lättare att underhålla.


Parfymkoncentrationer. Dessa termer hänför sig till doftens styrka, eller mer specifikt, till hur mycket högklassig alkohol och / eller vatten som har tillsatts doftoljorna. Parfym (vanligtvis den mest koncentrerade formen du kan köpa) har 15-25% parfymolja löst i alkohol. Varje blandning med en lägre andel olja till alkohol är ett eau (vatten). Vissa företag använder olika anteckningar, eller olika andelar av anteckningar, i de olika former av doft de erbjuder. Dessutom reserverar vissa företag för sin parfym och använder syntetiska substitut i lättare koncentrationer. Dyra råvaror håller inte nödvändigtvis längre än billiga råvaror, och en dofts varaktiga kraft är inte nödvändigtvis ett tecken på "kvalitet" eller ökade investeringar i juicen.
Det är de olika faserna som en doft utvecklar när du sprayar parfymen på huden. Var och en av dessa stadier eller grupper av 'anteckningar' har en annan grad av flyktighet. Topp- eller huvudanteckningar ger det första doftintrycket av en doft när den har applicerats på huden. De är vanligtvis lättare, mer flyktiga aromer som förångas lätt. Deras doft kvarstår vanligtvis mellan 10 och 15 minuter Mellan- eller hjärttappar utgör den korta kroppen av blandningen. De tar vanligtvis 15 till 30 minuter att utvecklas fullt ut på huden. Det är anteckningarna som klassificerar doftfamiljen (blommig, orientalisk, chypre). Detta förklaras nedan i Michael Edwards 'Fragrance Family Classification System. Bas- eller bottennoter är de med den största molekylvikten. De håller längst, och är också viktiga som fixeringsmedel, det vill säga de hjälper till att bromsa avdunstningshastigheterna för de lättare sedlarna, vilket ger parfymen hållkraft. Vanliga basnoter inkluderar ekmoss, patchouli, skog, mysk och vanilj. När en parfym avslöjar sina basnoter är det också känt som en "drydown". De skapar minnet som får temat att dröja i dig och får doften att hålla i cirka fyra till fem timmar på din hud. "När en parfym avslöjar sina basnoter är det också känt som en" drydown ". En doft som inte har traditionella topp-, mitt- och basnoter beskrivs vanligtvis som" linjär ". Dessa parfymer kan ge samma lukt från början till slut, med minimal utveckling. Andra dofter kan utveckla ett "lapptäcke" på vilket flera kontrasterande idéer kan upptäckas samtidigt.


PARFYMFAMILJER

I sina enklaste termer är det "aromagrupper" av relaterade dofter. Doftfamiljer är klassificeringssystem som tilldelar enskilda dofter i luktgrupper baserat på deras dominerande egenskaper. En bekant jämförelse är att dofter, som viner, grupperas i familjer. Chardonnays, Sauvignon Blancs, Rieslings och Chenin Blancs är till exempel olika familjer eller varianter av vitt vin. Var och en är suverän i sig, men vanligtvis finns det en du föredrar. Likaså är blommor orientaler, mjuka orientalier, sanna orientaler och Woody orientaler alla doftfamiljer inom den stora orientaliska klassificeringen. De är alla orientaliska men varje doftfamilj kommer att ha en karakteristisk doft, en annan stämning. Instinktivt föredrar du dofter från vissa familjer och gillar inte parfym från andra. "Det bästa sättet att lära sig doftfamiljerna är att bara testa så många parfymer som du kan." Den vanligaste användningen av klassificeringarna är att hjälpa människor att hitta dofter som de kanske gillar utan att slösa bort tid att lukta parfymer som inte passar bra. Det förenklar processen och minskar risken för att köpa felaktig parfym. Att vara en dyr lyx denna utbildning kommer att göra dig mer parfym kunniga som är absolut nödvändigt! Det bästa sättet att lära sig doftfamiljerna är att bara testa så många parfymer som du kan. Håll ett register över parfymnoter och doftfamiljer när du köper eller testar dina parfymer. Så småningom lär du dig att känna igen de allmänna egenskaperna hos varje familj.


En av de äldsta kända parfymingredienserna, det pulverformiga träet används också för att göra rökelse. Indiskt sandelträ är nu hotat; så många moderna parfymer använder australiska sandelträ eller syntetiska ersättare. Ensilage: Spädet med doft som lämnas av en parfym. Dufter med minimal ensilage sägs ofta “stanna nära huden”. Soliflore: En doft som fokuserar på en enda blomma, eller som försöker återskapa doften av en enda blomma. Tagetes: ringblomma. Tonka Bean: En tumme i storleken från en växt som är infödd i Brasilien, som sägs att luktar vanilj med starka antydningar av kanel, kryddnejlika och mandlar. Billigare än vaniljskidor, och ibland används som vaniljersättare utanför USA. Vanilj: Vanilj härrör från fröskydden på vaniljorkidén, en blommande vinstock som är infödd i Mexiko (även om det mesta av vanilj som finns idag kommer från Madagaskar). Vaniljens orkidéblomma är doftlös. Sann vanilj kräver omfattande handbehandling och är därför dyr. Ett gräs med tunga, fibrösa rötter, som används för att destillera olja med doften av fuktig jord med träiga undertoner. Gräset odlas också i många länder som ett medel för erosionskontroll. Malved: Olika familjer av växter, så kallade eftersom de en gång användes för att förbereda maskmedicin. Det latinska namnet är Artemisa, och i parfymeri refererar malört och / eller Artemisa ofta specifikt till artemisia absinthium, en av de viktigaste ingredienserna i Absint. Yuzu: En citrusfrukt som odlas i Japan. Det ser ut som en liten grapefrukt; smaken har beskrivits som en korsning mellan grapefrukt och mandarinapelsin. Ylang Ylang: Den malaysiska termen för Cananga Odorata, ett asiatiskt vintergrönt träd. Den direkta översättningen är "blomma av blommor".


Hoppas du lärt dig lite mer om parfymer! Hälsningar Doftvaruhuset